Uusi Brand Manager täydessä vauhdissa

09.09.2013

 

Briefly in English:

New Brand Manager in full speed

Aaku.jpg

New Brand Manager of Jyväskylä’s Tiimiakatemia has strated his term, and now is the great time for me to Thank everyone of Tiimiakatemia’s network from their support and possibility to have this task.

Brand Manager was a great possibility for me and is good example of how Tiimiakatemia fundamentally works: create team entrepreneurs through responsible positisions and acts. Leading a brand with over 20 years of history and such a big network around the world was a really responsible and challenging task for a second year team entrepreneur as me. But I must thank everyone of their support for me and encourage everyone to keep this fundamental value of encouraging others what Tiimiakatemia has always had. Only through encouraging atmosphere we are able to prosper and take ourselfes into the edges of our comfort zones, where the real learning begins. I surely haven’t done everything perfectly throughout my term but at least I have learned so much.

Tiimiakatemia is entering into the really interesting times where internationalization is rapidly growing and new Tiimiakatemias are born around the world. Developing Tiimiakatemia brand can’t anymore be a task for one place but it must be a core aim to every part of our living network.

With these words I would like to hope you all a very nice, meaningful and eterprising sart of the autumn!

---------------

Ja Suomeksi

Uusi Brand Manager täydessä vauhdissa

Uusien nettisivujen myötä saan viimein mahdollisuuden julistaa oma aikakauteni Tiimiakatemian brändin vaalijan asemassa päättyneeksi ja toivottaa uusi aikakausi Mika Aution roolissa tervetulleeksi taloon. Mikahan on jo menestyksekkäästi ottanut roolin itselleen haltuun kesäkuun alusta lähtien. Uusien nettisivujen lanseeraaminen venyi kuitenkin alunperin aikataulutetusta kesäkuun alusta näinkin myöhään, joten olen pysynyt sivualalla vielä tätä homman häntää hoitelemassa.

Haluaisin nyt kuitenkin omasta puolestani kiittää koko taloa tästä loistavasta mahdolisuudesta, mikä minulle avautui vuoden 2012 kesän alussa Tiimiakatemian Brand Managerin tehtävien muodossa. Mielestäni juuri tällaiset vastuutehtävät kiteyttävät hyvin Tiimiakatemian ydintehtävän: kasvattaa rohkeita tiimiyrittäjiä rohkean tekemisen kautta, yrityksen ja erehdyksen kautta. Noin 150 hengen organisaation, yli 20 vuotta vanhan ja nyt varsinkin hurjaa vauhtia kansainvälisesti leviävän brändin vaaliminen ja kehittäminen oli hyvin vastuullinen ja haasteellinen tehtävä vasta toisen vuoden tiimiyrittäjälle. Silti sain vahvaa kannustusta ja luottoa kaikilta Tiimiakatemiaan verkostoon kuuluvilta ja sen takia uskalsin tehtävään tarttua. Kiitos siitä ja pidetään huoli, että jatketaan samaa Tiimiakatemialle leimallista kannustamisen kulttuuria jatkossakin. Vain kannustavassa ilmapiirissä voidaan yltää rohkeisiin tekoihin ja uskalletaan ylittää omat mukavuusalueet sinne, missä oikea oppiminen tapahtuu. En väitä, että olisin täydellisesti joka hetkenä toimessani onnistunut, mutta ainakin oppia olen saanut valtavasti.Seuraavassa haluan vielä nopeasti siirtää katseen viime vuoteen ja muutamaan asiaan mitä saimme aikaan. Nimenomaan saimme, sillä yhtäkään viime vuonna suoritettua tehtävää en olisi pystynyt yksin suorittamaan ja kaikissa niissä oli suuri rooli monilla auttavilla henkilöillä.

1. Syksyn Kumppaanuuspäivät

Marraskuun alussa järjestimme tiimiakatemian ensimmäiset Kumppanuuspäivät. Yhdistimme kevään asiakas- ja viime syksyn sidosryhmäpäivät yhdeksi massiiviseksi tapahtumaksi, missä tiimiyrittäjien asiakkaat voivat tulla mukavissa merkeissä vierailemaan akatemialle, oppimaan uutta ja samalla verkostoitumaan myös keskenään. Päivä järjestettiin yhdessä MT10 -porukan kanssa ja ihan hyvin saimme väkeä taloon. Loppujen lopuksi saimme paikan päälle 49 asiakasta erilaisista myös kansallisesti merkittävistä yrityksistä ja palaute päivästä oli yleisesti varsin positiivinen.

2. Uudet nettisivut

Syksyllä talossa heräsi tarve nettisivujen ilmeen päivittämiselle, ja niinpä ennen joulua aloitimme kehitystyön synttäreitä silmällä pitäen. Synttäreihin saimme juuri julkaistua uuden landing pagen. Pää-idea oli tuoda sivustot nykyaikaisen näköiseksi, saada isojen kuvien ja sisältövalintojen avulla paremmin Tiimiakatemian tunnetta esiin, ja tuoda paremmin asiakkaitamme ja isoja projektejamme näkyviin. Tässä onnistuimme mielestäni ihan hyvin, mutta nopeasti synttäreiden jälkeen kävi selväksi, että tarvitsemme koko sivuston remontin, eikä pelkän landing pagen uudistus riitä. Rahoituksen järjestyttyä aloimme kehittelemään kokonaisuutta vielä kerran uusiksi maaliskuun lopulla ja valitettavasti viivästyksien jälkeen uudet sivut ovat pystyssä vasta nyt. Toivottavasti ne nyt kuitenkin miellyttävät kaikkien silmää ja asiat löytyvät helposti. Omasta mielestäni sivuston uusi ilme ainakin on hyvin brändin mukainen.

3. Tiimiakatemian Video

Heti valintani jälkeen asetin yhdeksi isoimmaksi tavoitteekseni saada tehtyä Tiimiakatemiasta mainos-/esittelyvideon, missä saataisiin esille talon sisällä elävää tunnetta ja yrittäjyyden spirittiä. Tähän minulla aukeutui loistava mahdollisuus, kun Brittiläinen kuvausryhmä ilmoitti tulevansa tekemään videota meistä, sinne aukeavia Tiimiakatemioita varten. Suunnittelimme videota ja kuvauksia pari kuukautta netin välityksellä. He saapuivat akatemialle marraskuun lopussa vajaaksi viikoksi ja pyörimme tehokkaasti monet akatemian tärkeät kuvauspaikat läpi. He olivat rautaisia ammattilaisia ja se näkyi ehdottomasti lopputuloksesta helmikuun lopussa. Suuri kiitos kaikille Tiimiakatemian verkostossa, joita pääsimme haastattelemaan ja etenkin suuri kiitos Film Tank:lle, jonka Kate, Mike ja Tim tekivät uskomattoman hyvää työtä.

4. Uusien tilojen sisustaminen

Synttäreiden jälkeen koimme koimme pakon muuttaa sisäilmaongelmien takia hienoista Piippukadun tiloistamme Savelaan. Muuttamisen projektiryhmä teki valtavan hienoa työtä kaikessa käytännön tehtvissä ja muutto sujui ongelmitta. Viestintä-foorumin kanssa halusimme tehdä tiloista kuitenkin vielä hieman inspiroivammat ja edustavammat ja niinpä teimme erilaisia toimenpiteitä siihen suuntaan.

5. Medianäkyvyys

Tällä kaudella emme valitettavasti saaneet Tiimiakatemian tasolla valtakunnallista medianäkyvyyttä hirveästi, mutta paikaillisissa medioissa olimme hyvin aktiivisesti ja isosti esillä. Isojen koko Tiimiakatemiaa koskevien juttujen ja uutisten määrä oli yhteensä 6 kauteni aikana, mutta sen lisäksi toki moninkertainen määrä porjektejamme ja muita tapahtumia ylitti uutiskynnyksen.

6. Tiimiakatemian Kasvuyritys -väylän kehittäminen

Yhdessä päävalmentajan kanssa aloimme viime keväänä valmistelemaan uudenlaista tukiväylää tiimien sisällä toimiville kovaa kasvua tavoitteleville ja oikeasti jo tuloksia saavuttaneille yritysten aluille. Tarkoitus on kehittää tiimien rinnalle uusia tukipalveluita ja selkeyttää prosessi tällaisia kasvuyrityksiä varten. Väylän lanseeraus tapahtuu aivan lähiaikoina ja tarkempaa tietoa on luvassa silloin.

Tiimiakatemialla on on hyvin mielenkiintoiset ajat ja vuodet edessä, kun kansainvälistyminen edistyy hurjaa vauhtia ja uusia Tiimiakatemioita syntyy ympäri maailmaa paljon. Tiimiakatemian brändin kehittämisessä ei ole enää kysymys pelkästään Jyväskylän tai Suomen tasosta vaan kaikkia toimia pitää pystyä arivoimaan kansainvälisen vaikuttavuuden kannalta. Tässä uskon, että Mika yhdessä Tiimiakatemia Learning Networkin ja muiden talon johtajien kanssa onnistuu loistavasti.

Oikein mukavaa ja yrityksen täyteistä alkusyksyn jatkoa koko Tiimiakatemian verkostolle!