top of page
  • Writer's pictureJaana Larsson

Kotakahvila panosti asiakaskokemukseen ja tuplasi liikevaihtonsa

Päivitetty: 13. huhtik. 2023

Tiimiakatemian pitkäaikainen projekti Kotakahvila Lutakon satamassa tunnetaan paikallisena talviretkeilykohteena. -Asiakkaat kokevat, että he siirtyvät ovesta sisään astuessaan pois Jyväskylästä. Meille tullaan rauhoittumaan ja tunnelmoimaan tulen äärelle, kertoo Kotakahvilayrittäjä Aino Tissari. Liikevaihto on tuplattu parissa vuodessa Kotakahvilayrittäjät Amalia Jokinen ja Matleena Heinonen ovat Tissarin kanssa opinnoissaan keskittyneet liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen kehittämiseen. Tiimiyrittäjät ovat rakentaneet liiketoimintaa päämäärätietoisesti kannattavammaksi. Liikevaihto on parin vuoden takaisesta tuplattu ja asiakaskokemusta on rakennettu suurella sydämellä. Onnistumisen eteen on tehty useita toimenpiteitä: Hinnoittelu rakennettiin uusiksi, asiakaskokemuksen avulla haluttiin parantaa kannattavuutta, markkinointia tehostettiin ja siihen investoitiin ja tänä vuonna Lutakkoon nousi upouusi kotarakennus. Kotakahvilayrittäjät veivät teoriaopintojen oppeja käytäntöön ja varasivat tilaa kehitystyölle. -Olemme myös uskaltaneet palkata työntekijöitä, jotta yhtään myyntiä ei menisi ohi. Tämä on mahdollistanut kasvun, mutta tämä on myös parasta asiakaspalvelua, kun ei tarvitse odotella, kertoo Tissari kahvilamyynnistä saaduista opeista.

Palvelukulttuuri on Kodan tärkein perintö Kaikki uudet työntekijät saavat Kotakahvilassa kunnon perehdytyksen ja brändiohjeistuksen. Se ei liity vain nokipannukahvien keittämiseen ja muurikkalettujen paistamiseen. -Meille ihan ehdottoman tärkeää on, että palvelukulttuuri on lämmin ja avoin. Meillä jutellaan asiakkaille. Tissari sanoo, että elämyksellisyyden lisäksi tavoitteena on tarjota "ultimaattista palvelua". Tämä tarkoittaa, että perusliiketoiminnan lisäksi vauvanruoat lämmitetään ja koirille annetaan vesikuppi – tai mitä asiakas tarvitsee. Jos lapsen lettu tippuu maahan, sitä ei tarvitse jäädä itkemään, Kotakahvilayrittäjät paistavat uuden tilalle. Lähiretkeilyä parhaimmillaan Kotakahvilalla on iso merkitys Jyväskylälle talviajan lähimatkailukohteena. Asiakkaille Kotakahvilasta on tullut tärkeä paikka. -Kaikki eivät kykene lähtemään Lappiin tai retkeilemään laavulle metsässä. Lapsiperheille tämä on helppo päiväretkipaikka. Joku yksinäinen voi tulla juttelemaan tänne, meillä henkilökunta on valmiina rupattelemaan, Tissari sanoo. Parhaillaan Kotakahvilan tiimi valmistelee liiketoiminnan myyntiä uudelle sukupolvelle. Projektijohtoon astuu seuraavalla sesongilla Matleena Heinonen, joka on jo projektitiimissä oppimassa uutta. Kotakahvilayrittäjille sesonkiyrityksen liiketoiminnan myyminen on uutta. -Kyse ei ole vain kaupoista, vaan Kotakahvilan tunnelman ja henkisen perinnön siirtämisestä eteenpäin, Tissari linjaa. Kotakahvila - Tiimiakatemian perintöprojekti jo 19 vuotta - Osuuskunta Sentian omistama liiketoimi, yrittäjät Aino Tissari, Amalia Jokinen, Matleena - Heinonen - Liikevaihto 31 000 euroa, liikevoittoprosentti 51,41 %, palkat maksetaan kauden tuloksesta - Auki viikonloput tammikuusta maaliskuuhun - Kuluvan kauden aikana on myyty jo yli 2000 lettua ja yli 1500 nokipannukahvia - Kotakahvila on auki 11-17 viikonloppuisin 16.4. saakka









140 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Opmerkingen


bottom of page